Inne i skogen hör ett lågmält mullrande från en motor. Mullrandet tystnar och övergår i ljudet av hästhovar mot mjuk skogsmark. Ekipaget tar sig lätt fram i den mycket kuperade och steniga terrängen. Att köra med häst i skogen har sina fördelar, det ger mindre mark- och rotskador, de är miljövänliga och så har de lättare att ta sig in på små stickvägar. Jan Bång är en av få skogsentreprenörer som tillsammans med sina två hästar arbetar på heltid i skogen.

Prototypen firar tio år!

Jan Bång har i över 40 år kört på heltid med häst i skogen. I 20 år körde han med handlastning och vajerkransvagn.  Efter det blev det griplastarvagn. Och för 10 år sedan köpte han en ny griplastarvagn tillverkad av Nicklassons ATV & Häst. Vagnen, som då var en prototyp har fått bekänna färg och har under tiden hos Jan kört fram över 35 000 m3fub.

– Det är en mycket bra vagn att köra med, den går framförallt väldigt mjukt, säger Jan.

Griplastarvagnen har en god markfrigång och den förhållandevis låga tyngdpunkten gör att det går att köra med vagnen i nästan vilken snedlutning som helst utan att välta. Vagnen är utrustad med hydrauliska stödben vilket ökar säkerheten och minskar slitaget på vagnen vid lastning och lossning.

– Stödbenen är ett stort plus. De frestar chassit mindre och jag kan stå och lasta i ett kraftigt snedlut, berättar Jan.

Bromssystemet på Nicklassons griplastarvagn skiljer sig från de andra på marknaden. Denna vagnen har ett tvåkrets bromssystem med lättpårverkade skivbromsar på främre och bakre hjulaxeln.

Tuffa tag

Vridhuset och svängen här hjärtat på vagnen och det är viktigt att detta håller.

– Här behöver man aldrig tänka på att den inte ska orka, vagnen har en oehörd styrka på svängen, säger Jan Bång.

Det hydrauliska drivs av en tystlåten men kraftfull 9 hk Hondamotor. Motorn och svänghusets placering under kuskstolen bidrar även till vagnens låga tyngdpunkten. Även på låga varv har ger motorn en hög lyftkapacitet.

Kranen är även den tillverkad av Nicklassons ATV & Häst. Lyftkraften ligger på 350 kg och kranens extra knäled har ger den ett bättre och smidigare rörelseschema, vilket gör att det är lättare att komma åt virket placerat nära vagnen samt att man slipper omtag.

Styrarmen fram är tillverkad av färdigprofil, resten är griplastarvagnen är byggd av ett slitstarkt konstruktionsstål.

– Profilbockning i detta materialet har gjort att vikten hålls nere och ger chassit en hög styrka och hållbarhet, säger Lennart Nicklasson.

Framstam, parvåg och svänglar, kuskbock, grind och virkesstöttor är däremot tillverkade i aluminium, något som flera var skeptiska till i början.

-Allt har hållit i 10 år, ja förutom en virkesstake som fått en liten spricka, säger Jan.

Visat sig hållbar

Nicklassons griplastarvagn har än så länge klarat av 10 års heltidsarbete i skogen bland sten och stubbar i varierande terräng. Den har gått i vått och torrt, värme och kraftig kyla.

– Den stod still under stormen Gudrun. Då var det mycket huggande istället och inte många som gallrade. Däremot körde jag en del strövindfällor med större träd med den då, berättar Jan.

Trots höga påfrestningar under åren har reparationerna varit få. En kuggkrans är bytt, svänghuset byttes redan första året och har hållit sedan dess, pelaren är svetsad, några packningar samt däck är bytta och stödbenen är utbytta.

– Resten är förbrukninsgrejer som bromsklossar, hydraulslangar med mera, säger Jan.

Reparationskostnaderna har under tio år uppgått till totalt ca 15 000 kr enligt Jan Bång, en låg summa med tanke på antal timmar och kubikmeter vagnen rullat.

– Och att stödbenen är utbytta berodde på att hästarna började gå innan jag hunnit få upp stödbenen helt. För de lär sig fort att när jag petar på spaken till stödbenen, då betyder det framåt, avslutar Jan Bång.

Published in Bildspecial